Hvor blir dere av?

Image
Image Image Image Image Forum for discussion in Dansk, Svensk, Norsk og Finsk.
Norseman
Moderator
Moderator

Re: Hvor blir dere av?

Post by Norseman » Wed Jan 30, 2013 9:10 am

Jeg kan bekrefte at det er mye klaging og syting om thaier og myndighetenes holdning og håndhevelse av lover og regler.
Det er jo et faktum at vi utlendinger ikke blir hørt eller kan delta i den offentlige debatt i spørsmål som i høy grad vedgår oss.
At lover og regler blir tolket ulikt av offentlige kontorer og personer er en uting, og at det likeså er en inngrodd motvilje mot å tape ansikt i enhver sammenheng gjør sitt til at du føler deg hjelpesløs og oppgitt over "systemet".
Dersom en klarer å innrette seg og samtidig akseptere at vi ikke befinner oss i Europa så er det igrunnen ikke så mye å klage over.
Kulturforskjeller er nok den største utfordringen å overkomme dersom du vil oppholde deg i Asia over lengre tid.
Alle må forsøke å innrette seg som best en kan, og det kan ta lang tid før du aksepterer ovenfor deg selv at det er du selv som må underordne deg deres kultur og samfunn.
Ikke omvendt.
Ditt kunnskapsnivå er generelt sett rimelig brukbart og da kan det være frustrerende å diskutere med offentlige personer som ikke har peiling på noe som helst.
Lev med det, aksepter det, eller reis videre.
Å snakke nedlatende om thaier ser ut til å være et yndet tema, men da setter man seg selv så høyt at det blir en subjektiv og uinteressant debatt som bare virker fordummende.
De fleste thaier er gode og snille mennesker som ikke vil deg noe vondt, men kulturen og levemåten kan være enormt forskjellig.

jorn
Professional
Professional

Post by jorn » Wed Jan 30, 2013 4:37 pm

Jeg også har lurt på hvorfor noens yndlingsbeskjeftigelse er å rakke ned på Thailand og thaier.

Det er helt klart at det er store kulturforskjeller, men hvis det er et så stort problem,
da får man heller holde seg vekk. Reise hjem, eller finne seg et annet sted å være sur.

Det er nok også noen som ikke har nok å gjøre på, så leiter de opp noen problemer og
koser seg med dem. Gir uttrykk overfor omgivelsene sine for hvor jæ...g de har det.

Merkelige mennesker...
Jørn
:D - Livet er for kort til å leve noen andres drøm...

sezanu
Professional
Professional

Post by sezanu » Thu Jan 31, 2013 12:09 am

Hei alle sammen.

Syter og klager vi over thaier ??????
Kanskje gjør vi det, men i det hele og store så elsker vi dem.
Når det kommer til politikk så interesserer det meg mitt i ..............
Men så tenker jeg meg om så ser jeg jo at hele livet egentlig er politikk.
De få gangene jeg har prøvd en politisk diskusjon med mine thai venner, så er svarene meget vage og lite konkrete.
Vi må akseptere at kulturforskjellen her er ganske.
En klok sjel sa en gang at hvis du prøver å endre en thai til og tenke vestlig så vil dette ta ca 20 år, da er det lettere og endre seg selv, det tar ca 1 år så er vi på bølge lengde.
Uttrykket "when in rome do as roman" tror jeg er veldig klokt når det kommer til Thailand.

Jeg har mange friske meninger som til tider kan være over kanten, disse prøver jeg og holde for meg selv.
Kanskje litt feigt, men da støter jeg ingen.

Til Jørn,
Ja jeg savner noen av de friske utsagn som var tidligere, men ja jeg har blitt blasert og lat.
Reiser såpass mye etter hvert at jeg glemmer at det er mange som følger forumet uten de bidrar med snakk.
De høster tips og råd og meninger fra oss som er innom og " syter og klager"
Kanskje vi skulle prøve noen nye emner som krever litt av oss alle, og ikke bare blir svada.

Hva jeg egentlig prøver å si med dette innlegget vet jeg ikke, men noen ord ble da :)

Ha en fin dag og aften videre.

Amarita
Professional
Professional

Post by Amarita » Thu Jan 31, 2013 2:18 am

Så hyggelig å høre fra dere igjen ! Vi er nok helt enige i
bunn og grunn. Jeg har stor forståelse for at man klager
over de forskjellige lands byråkrati og underlige regler.
Jeg har derimot svært lite forståelse over å rakke ned på
Thailendere og deres kultur. De er forskjellige fra oss,
det er sant. Men det er like gjerne vi som er forskjellige
fra de. Jeg elsker den direkte måten mine Thailandske
venner forholder seg til meg på. Men det er vel kanskje
fordi jeg er direkte sjøl ? Og jeg føler meg faktisk bedre
tatt imot med mine meninger i Thailand enn her hjemme.
Jeg har også blitt involvert i noen politiske diskusjoner
som virkelig krever et utvidet tankesett fra min side.
Men jeg prøver ... takk til dere !

Post Reply