se-domänen nere?

Image
Image Image Image Image Forum for discussion in Dansk, Svensk, Norsk og Finsk.
Post Reply
parbeau
Member
Member

se-domänen nere?

Post by parbeau » Sat Dec 07, 2013 6:57 pm

Hej,
Har inte kommit in på någon websida med domänen .se idag, och inte sedan sent igår kväll! Har någon annan upplevt samma sak? Orolig för om det är något fel med min dator, internetoperatör eller...? Har någon av er någon förklaring till detta. Är det snöstormen som månne ligger bakom??

Norseman
Moderator
Moderator

Re: se-domänen nere?

Post by Norseman » Sat Dec 07, 2013 11:35 pm

Aftonbladet og Expressen fungerer utmerket og ingen snøstorm her!

parbeau
Member
Member

Post by parbeau » Sun Dec 08, 2013 10:32 am

Tack Norseman för ditt svar.
Jag har samma problem idag.... här från Phetchabun - med TOT. Vilken operatör använder du?
Min fru pratade med TOT kundtjänst här i Phetchabun nu och de sa att det var "något fel i Bangkok". Från deras kontor kom de tydligen inte heller in på ngn .se-sida.
Har aldrig upplevt ett sådant konstigt fel! Alla andra webadresser fungerar - .com (som tur är), .no .dk .it .fr .de etc men INTE .se!!!
/Andy

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Sun Dec 08, 2013 12:43 pm

Som tidligere sagt så opplever ikke jeg noen problemer med 3BB som leverandør for å åpne skandinaviske sider.

parbeau
Member
Member

Post by parbeau » Sun Dec 08, 2013 3:52 pm

Tack igen Norseman.
Undrar nu:
Någon därute, som använder TOT som operator, som upplever samma MYCKET UNDERLIGA och oroande problem, att inte komma in på websidor med domänen .se (men alla andra!) ????

Don muffin
Novice
Novice

Post by Don muffin » Mon Dec 09, 2013 8:23 am

Jag har samma problem men i Isaan, har också TOT. Det underliga är att jag upplevde det som att .se sidorna stängdes ner en efter en. Först ville jag läsa Expressen men fick nöja mig med Aftonbladet där efter fick jag kolla nyheter från SVT men nu lyckas jag inte komma in få någon .se sida.

Vore intressant att få reda på hur detta kan komma sig. Har sökt ganska mycket gällande detta på nätet men det är den enda infon jag hittar i ämnet.

parbeau
Member
Member

Post by parbeau » Mon Dec 09, 2013 3:09 pm

Hej,

Jaha, då var det inte bara här i Phetchabun (och det hade ju i så fall varit ännu konstigare).
"Min" reparatör ringde mig i morse med andan i halsen och frågade om det nu gick att komma in på .se-sidor - och se det gick det!! Så idag funkar det igen. Försökte få ur honom något om vad det berodde på, men han var stressed och sa något om "licenser" och "politik".... MYCKET MÄRKLIGT! Hoppas verkligen det inte händer igen. Ska försöka gräva i detta och se om jag får mer info om det inträffade.

parbeau
Member
Member

Post by parbeau » Wed Dec 11, 2013 7:11 pm

Idag är .se-sidorna borta igen! Fullständigt oacceptabelt. Vad gör TOT? Hur är det för dig Don muffin?

Don muffin
Novice
Novice

Post by Don muffin » Fri Dec 13, 2013 11:14 am

Det har varit det samma för mig, det började fungera och igår när jag kom hem från bkk så var det borta igen. Min fru trodde att det hängde ihop med oroligheter i bkk. Så om han har rätt i att det är politik så kanske hon också har lite rätt. Låt mig veta om du går mer info.

parbeau
Member
Member

Post by parbeau » Fri Dec 13, 2013 2:50 pm

Hej Don muffin,

När detta hände - igen - i onsdags blev jag verkligen förbannad och lyckades komma fram till TOT:s kundtjänst. De sa att "de var medvetna om detta" (ngn närmare förklaring fick jag inte) och de hjälpte mig ändra en inställning på min dator och se´n fungerade det. Så här gjorde jag:
- Gå till Kontrollpanelen och välj Network and sharing center
- Uppe t.v. klickar du Change adapter settings
- Du får då antagligen upp ngt som heter Local Area Connection, högerklicka och välj Properties
- Markera Internet Protocol Version 4, och välj Properties
- På den nedre delen klicka den nedre cirkeln (use the following....), ist.f. "automatically",
och skriv in 8 8 8 8 i den övre boxen och 8 8 4 4 i den nedre.
- Klicka OK och gå ur, efter detta fungerade det för mig.
Har skrivit två mail till TOT och bett om en utförlig förklaring till denna oacceptabla händelse, men ännu inte fått något svar.
Lycka till!

Post Reply