Bolig Hua Hin

Image
Image Image Image Image Forum for discussion in Dansk, Svensk, Norsk og Finsk.
Post Reply
Buakow
Amateur
Amateur

Bolig Hua Hin

Post by Buakow » Sun Jul 17, 2016 9:51 pm

Heisann jeg er ny her på forumet.

Har valgt å knytte meg til dette forumet, for her regner jeg med å få gode svar på spørsmål jeg har angående Hua Hin som feriehjem, og for noen kanskje fastboende nordboere også.

Etter å ha "trålt" diverse nettsider angående boliger i Thailand, de 2 største DDproperty.com og thailand-property.com, så har jeg kommet frem til at i Hua Hin får en forholdsvis mye for pengene i forhold til kvalitet og pris, noe som faktisk er en smule overraskende kontra andre steder i verden, der populære steder pleier å være priset høyere enn mindre populære steder.

Har derfor lurt litt på å investere i en vinterbolig i Hua Hin området, i samme anledning bør jeg kanskje nevne at jeg er gift med Thailady fra N-Thailand, og at vi har vært velsignet å fått 2 barn sammen, en jente på 2 mnd. og en gutt på 3 år +.

Har noen spørsmål angående bolig:

1. Har det vært oppgang på boligmarkedet i HH og på den investeringene dere har gjort?

2. Vi kommer ikke til å være der hele året, så da er det vel viktig å få en bolig som er innenfor en område med 24 timers vakthold?
3. Hvor bra er dette vaktholdet egentlig?, leser en på det Engelske forumet, så er det vist så som så med disse vaktene som liksom skal passe på eiendommene.

Har enda ikke bestemt meg for leie - lease - freehold - condo, alle boligformer har sikkert både fordeler å ulemper.

Bør kanskje nevne at jeg har ordnet økonomi i Norge, og 2 boliger, 1 som jeg leier ut, og 1 som jeg bor i. I tillegg har jeg vært heldig å fått en betydelig pengegave av min far, slik at jeg faktisk kan se meg råd til å investere i en bolig i prisklasse 5-9 mil. bath ser jeg for meg. (om det skulle bli kjøp)

Med hilsen
Kjetil

Norseman
Moderator
Moderator

Re: Bolig Hua Hin

Post by Norseman » Sun Jul 17, 2016 10:36 pm

Hei.
Det har (som i de fleste land som går forover) vært en verdiøkning i boligmarkedet i hele Thailand, men særskilt i de store turistområdene i dette landet.
Det er en formidabel forskjell i pris på eiendom/bolig i turistvennlige destinasjoner kontra lokale typiske Thai-orienterte steder.
Jeg kan nevne at et hus i Hua Hin som er priset til en verdi av 4 mill. THB enkelt kan kjøpes for 1 til 2 mill. THB.andre steder i dette landet.
Jeg forhørte meg forrige uke om et hus, 2 etg, 4 soverom, 4 baderom beliggende i Phitsanulok, og prisen er den samme som jeg ber om i Hua Hin.
(Innenfor turist-destinasjoner eller utenfor, er av avgjørende betydning for prisfastsettelse,
Men; da må du også like thai-mat. Det er ikke mye "vesterlandsk" mat å få kjøpt utenfor dedikerte turiststeder.
Regner forøvrig med at du som nordmann ikke er alene om å kjøpe en vinterbolig i dette landet.
Det må befinne seg mellom 5 - 10.000 nordmenn her i Hua Hin i vinter-halvåret og antakelig det dobbelte antallet i Pattaya-området.

jorn
Professional
Professional

Post by jorn » Sun Jul 17, 2016 11:00 pm

Buakow wrote: 3. Hvor bra er dette vaktholdet egentlig?, leser en på det Engelske forumet, så er det vist så som så med disse vaktene som liksom skal passe på eiendommene.
Når det gjelder akkurat det der, så har man blandet erfaring med vaktholdet av eiendommene våre.

Jeg har i hvert fall det.

For en del år tilbake så var vi plaget med innbrudd, faktisk 4 tilsammen, og min tro er at vaktene som liksom skal passe på eiendommene var godt betalt for å se en annen vei.
Det skal jo ikke rare betalingen til for at de snur blikket andre veien. De har vel en rimelig skral lønn som det er, og litt påplussing på inntekten er meget vanlig i her i Thailand.

At det går utover en farang, er det ingen som bryr seg om.
Farangen har jo nok av penger der de kommer fra. Ikke sant?
Thai-logikk heter det på fagspråket...
Jørn
:guns: if you can't beat them - join them! :D
If you can't join them - go home! :bow:

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Sun Jul 17, 2016 11:23 pm

Norseman wrote:Hei.
Det har (som i de fleste land som går forover) vært en verdiøkning i boligmarkedet i hele Thailand, men særskilt i de store turistområdene i dette landet.
Det er en formidabel forskjell i pris på eiendom/bolig i turistvennlige destinasjoner kontra lokale typiske Thai-orienterte steder.
Jeg kan nevne at et hus i Hua Hin som er priset til en verdi av 4 mill. THB enkelt kan kjøpes for 1 til 2 mill. THB.andre steder i dette landet.
Jeg forhørte meg forrige uke om et hus, 2 etg, 4 soverom, 4 baderom beliggende i Phitsanulok, og prisen er den samme som jeg ber om i Hua Hin.
(Innenfor turist-destinasjoner eller utenfor, er av avgjørende betydning for prisfastsettelse,
Men; da må du også like thai-mat. Det er ikke mye "vesterlandsk" mat å få kjøpt utenfor dedikerte turiststeder.
Regner forøvrig med at du som nordmann ikke er alene om å kjøpe en vinterbolig i dette landet.
Det må befinne seg mellom 5 - 10.000 nordmenn her i Hua Hin i vinter-halvåret og antakelig det dobbelte antallet i Pattaya-området.
Tusen takk for svar Norseman
Og spesielt kjekt er det når du også nevner Phitsaniloke, for der er min kone ifra :D

Og selvfølgelig jeg har "trålt" sidene over boliger i Phitsan. og mange andre plasser også, blant annet Chang mai,
Med all respekt Norseman sitter ikke igjen med det inntrykket at det er like billig andre plasser i Thailand, og spesielt ikke Phitsan. VS Hua Hin.

Bare for å komme med noen eksempler., legg også merke til at husene i Hua Hin ligger i område med vakthold, noe husene i Phitsaniloke ikke gjør.

[Admin edit: property links removed, please read our link policy regarding real estate websites.]

Det siste du skriver om mat, er jeg helt enig i, dette er noe en bør ta i betraktning også, når en skal ha en bolig.

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Sun Jul 17, 2016 11:34 pm

jorn wrote:
Buakow wrote: 3. Hvor bra er dette vaktholdet egentlig?, leser en på det Engelske forumet, så er det vist så som så med disse vaktene som liksom skal passe på eiendommene.
Når det gjelder akkurat det der, så har man blandet erfaring med vaktholdet av eiendommene våre.

Jeg har i hvert fall det.

For en del år tilbake så var vi plaget med innbrudd, faktisk 4 tilsammen, og min tro er at vaktene som liksom skal passe på eiendommene var godt betalt for å se en annen vei.
Det skal jo ikke rare betalingen til for at de snur blikket andre veien. De har vel en rimelig skral lønn som det er, og litt påplussing på inntekten er meget vanlig i her i Thailand.

At det går utover en farang, er det ingen som bryr seg om.
Farangen har jo nok av penger der de kommer fra. Ikke sant?
Thai-logikk heter det på fagspråket...
Hei og takk for svar.
Er det slik at dere lettere kan si "hvilken av disse boligområdene med vakthold som er bra og hvilken som ikke er bra?"
Om jeg f.eks nevner det Nordiske Orchide Palm homes prospektene, er de "bra voktet"

Og det andre du skriver er jo bare trist, "de snur blikket en annen vei" for å tjene litt mere, hehe hadde kanskje i mange tilfeller hvert lettere å hatt elektrisk port som "forsvarsverk" :)

jorn
Professional
Professional

Post by jorn » Mon Jul 18, 2016 12:14 am

Vi har definitivt tatt våre forholdsregler etter hvert. Høye gjerder m. piggtråd, alarm, gitter foran vinduer og dører og ikke minst, en høy elektrisk port. Vi blir jo litt innestengt av alt dette, men vi er rimelig trygge. Og ikke å forglemme: Vi bor her hele tiden nå! :D
Jørn

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Mon Jul 18, 2016 12:53 am

jorn wrote:Vi har definitivt tatt våre forholdsregler etter hvert. Høye gjerder m. piggtråd, alarm, gitter foran vinduer og dører og ikke minst, en høy elektrisk port. Vi blir jo litt innestengt av alt dette, men vi er rimelig trygge. Og ikke å forglemme: Vi bor her hele tiden nå! :D
Takk for svar Jørn.

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men bor du innfor ett 24 timers "bevoktet" område?

Men sånt generelt Jørn, er det vanskelig å finne områder som er "godt bevoktet"?.....husk på at vi tenker ikke å være der hele året, dette i seg selv er jo en litt mere spesiell situasjon.

Eller er det slik at for vår del så ville en Condo vært bedre?
Finnes jo fine Condoer med 3 soverom.

Eks: ฿4,666,194

eller litt dyrere:

[Mod Edit] Property links removed. Sorry, but they are not permitted on this site.

jorn
Professional
Professional

Post by jorn » Mon Jul 18, 2016 6:27 am

Joda, vi bor i et såkalt bevoktet område. Men i vårt tilfelle er vaktholdet nesten en vits.
Hvis jeg skulle valgt idag, med den kunnskapen jeg har idag, ville jeg kjøpt en leilighet. Du sparer deg for en hel haug bekymringer:

Hvem skal passe huset når dere er vekke?
Hvem skal stelle hagen?
Hvem skal passe badebassenget?

Selv om du bor «innenfor» er dette ofte ting du må ordne med selv.

Begge alternativer har sine fordeler og ulemper, men når dere ikke skal bo her fast, er mitt råd å gå til innkjøp av en «condo».

Men når vi nå bor her fast, blir det jo litt annerledes.

Men alle er nok ikke enig med meg, eller har andre erfaringer med vakthold på eiendommene sine, så her er det bare å hive seg på og gi gode råd...
Jørn

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Mon Jul 18, 2016 9:24 am

Buakow wrote: Med all respekt Norseman sitter ikke igjen med det inntrykket at det er like billig andre plasser i Thailand, og spesielt ikke Phitsan. VS Hua Hin.

Bare for å komme med noen eksempler., legg også merke til at husene i Hua Hin ligger i område med vakthold, noe husene i Phitsaniloke ikke gjør.
Vi kan alltid være enige om å være uenige i sak, men det er nå engang slik at jeg fant områder med vakthold og mye rimeligere boliger i Phitsanulok enn tilsvarende i HH.
Dersom du tar utgngspunkt i Topland Hotel, kjører østover i retning Phitsanulok University, så finner du flere boligfelt med alt du kan ønske deg av sikkerhet og boligstandard osv.
Problemet mitt var at jeg ikke er interessert å kjøpe, jeg vil i første omgang leie for å bli bedre kjent med områdene. Det var sannerlig ikke mange som ønsket å leie ut boligene sine!!
Townhouse var det eneste jeg fikk tilbud om å leie, men jeg vil ikke bo i et hus med mange trapper så det er helt uaktuelt.
Kan forøvrig også nevne at exe'n min i Norge kommer fra Phitsanulok og at omtrent samtlige i vår vennekrets kommer derfra.
En veldig fin by som jeg har svært mange gode minner fra.
Tilslutt en liten, men viktig oppfordring; ikke post reklame fra eiendomsfirmaer på dette forumet.
Slike linker må vi slette. Les mere om våre regler her: viewtopic.php?t=1783

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Mon Jul 18, 2016 5:09 pm

jorn wrote:Joda, vi bor i et såkalt bevoktet område. Men i vårt tilfelle er vaktholdet nesten en vits.
Hvis jeg skulle valgt idag, med den kunnskapen jeg har idag, ville jeg kjøpt en leilighet. Du sparer deg for en hel haug bekymringer:

Hvem skal passe huset når dere er vekke?
Hvem skal stelle hagen?
Hvem skal passe badebassenget?

Selv om du bor «innenfor» er dette ofte ting du må ordne med selv.

Begge alternativer har sine fordeler og ulemper, men når dere ikke skal bo her fast, er mitt råd å gå til innkjøp av en «condo».

Men når vi nå bor her fast, blir det jo litt annerledes.

Men alle er nok ikke enig med meg, eller har andre erfaringer med vakthold på eiendommene sine, så her er det bare å hive seg på og gi gode råd...
Ja takk Jørn, mange dilemmaer du nevner der, som vi i høyeste grad må ta i betraktning.
Og enig med deg at det blir noe helt annet når en bor der fast, da har en litt kontroll ovenfor hva som skjer, en kan tilogmed ta seg ut på en utflukt i 1 uke, og forsatt føle at en har en viss kontroll. (naboen kan passe på litt)

Minuset med Condo og 2 barn, er at en mister litt bevegelse-frihet, men det er kanskje prisen en må betale for å føle at en har kontroll over sin bolig, når en er borte 11 mnd, i året.
Litt synd at en ikke kan poste linker her, for da kunne jeg linket områder hvor jeg fant Condoer for salg, så kunne dere fortalt litt om det området.

Mvh
Kjetil

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Mon Jul 18, 2016 5:31 pm

Norseman wrote:
Buakow wrote: Med all respekt Norseman sitter ikke igjen med det inntrykket at det er like billig andre plasser i Thailand, og spesielt ikke Phitsan. VS Hua Hin.

Vi kan alltid være enige om å være uenige i sak, men det er nå engang slik at jeg fant områder med vakthold og mye rimeligere boliger i Phitsanulok enn tilsvarende i HH.
Dersom du tar utgngspunkt i Topland Hotel, kjører østover i retning Phitsanulok University, så finner du flere boligfelt med alt du kan ønske deg av sikkerhet og boligstandard osv.
Problemet mitt var at jeg ikke er interessert å kjøpe, jeg vil i første omgang leie for å bli bedre kjent med områdene. Det var sannerlig ikke mange som ønsket å leie ut boligene sine!!
Townhouse var det eneste jeg fikk tilbud om å leie, men jeg vil ikke bo i et hus med mange trapper så det er helt uaktuelt.
Kan forøvrig også nevne at exe'n min i Norge kommer fra Phitsanulok og at omtrent samtlige i vår vennekrets kommer derfra.
En veldig fin by som jeg har svært mange gode minner fra.
Tilslutt en liten, men viktig oppfordring; ikke post reklame fra eiendomsfirmaer på dette forumet.
Slike linker må vi slette. Les mere om våre regler her: viewtopic.php?t=1783
Ja som beskrevet så har jeg brukt ganske mange timer på diverse nettsider over boligsalg Thailand, og mener selv at jeg har gjort en grundig reserch over områder i Thailand hvor jeg kunne ha trivdes.
Av det jeg har funnet ut i forhold til kvalitet på bolig/pris/kvm bolig/kvm tomt/ i noen bolig følger også interiøret med ved kjøp, SÅ har jeg konkludert med at Hua Hin og delvis Chang Mai skiller seg ut i så måte.
Og da er ikke forhold som "hvor sentralt ligger området i forhold til atspredelser og morsomme turer/parker/badeanlegg/sjø og ikke minst ett mere internasjonalt miljø/mat, gode skoler om vi skulle finne på å bosette oss. etc.etc.etc."
Ett stort + med Hua Hin er jo at det nettopp ligger i nærheten av alt dette.
Selv om enkelte skulle mene at det å bo på rismarkene i Isan er å "bo i Thailand" :roll: :D

Men dere som bor der, kan dere si hvilke Condo prospekter jeg bør se etter?, områder jeg bør se etter?, det jeg mener skiller det seg ut med nord - sør - vest?

P.S. Litt synd at en ikke kan poste linker, noe som er tillatt på andre Asiaforum, og også store Norske forum som VGD

Mvh
Kjetil

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Mon Jul 18, 2016 6:18 pm

Vil skrive litt om hva jeg tror grunner er at enkelte boliger i mere "griss-grente strøk" er kunstig høyt pris-satt i forhold til kvalitet på bolig/pris/kvm bolig/kvm tomt.

1. De boligene som er høyt priset og som blir ansett som en "fin bolig" (sett i forhold til andre boliger i samme området) Eieren VET OM DET.
2. De fleste Thaier er "låst til ett området", der har de jobben, der har de familien, og de flytter ikke på seg av den grunn.
3. De fleste Thaier tror jeg ikke er kjent med priser i andre deler av landet, de konsentrerer seg ovenfor "sitt nærområde", de bryr seg ikke om hva prisene er i andre deler av landet som ligger langt ifra deres revir.
4. Så kan en ikke komme vekk ifra etterspørselen etter boliger, finnes der lite eiendommer/boliger på markedet, så er det prisdrivende.
5. Enkelte av eiendommene som jeg har sett i "griss-grente strøk", virker til å være helt latterlig høyt priset, virker som om de er lagt ut i håp om at en dum fallang skulle falle for fristelsen å kjøpe den. Eller rett og slett for å fylle opp sin nettportal over boliger slik at det skal virke som om at de "har mange boliger på sin nettside", en annen ting er at de ikke sletter boliger fra sin nettside dersom den er solgt, dette gjøres også for å vise "at vi har mange boliger for salg"

Mvh
Kjetil

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Mon Jul 18, 2016 10:46 pm

Må bare tilføye at noen av prosjektene i Thailand gjøres av vel-renomerte firmaer fra Bangkok som absolutt ikke er amatører. Du må bare finne dem, for det er langt flere amatører og hobby-snekkere enn fagfolk i dette landet.

Buakow
Amateur
Amateur

Post by Buakow » Tue Jul 19, 2016 10:41 pm

Norseman wrote:Må bare tilføye at noen av prosjektene i Thailand gjøres av vel-renomerte firmaer fra Bangkok som absolutt ikke er amatører. Du må bare finne dem, for det er langt flere amatører og hobby-snekkere enn fagfolk i dette landet.
Ja av ferdigstilte prosjekter, kan en vel kanskje få ett godt inntrykk bare med å se på bildene over prospektet, og om en er der nede kan en oppsøke boligene og se selv, men klart det kan ligge nye skjult i materialvalg som er brukt, og som man ikke ser med det blotte øyet.
Av nye prosjekter som er under utbygging har jeg ikke satt meg så mye inn i enda.

Ellers så er jeg begynt å se litt over utvalget av Condoer i Hua Hin, finnes mange med 1-2 soverom, men lite utvalg når en kommer oppi 3 soverom, og de som virkelig er fine ligger litt for høyt for meg i prisklasse, 10 mil. bath +......... :cry:

Litt mere utvalg i Pattaya akkurat hva kommer til Condoer, mange fine også til 8-9 mil. bath og nedover, men der vil jeg ikke bo.

Post Reply