Forening for nordmenn

Image
Image Image Image Image Forum for discussion in Dansk, Svensk, Norsk og Finsk.
Arcan
Member
Member

Forening for nordmenn

Post by Arcan » Thu Jun 10, 2010 1:10 am

Er det noen som vet om det finnes noen slags forening for nordmenn i Hua Hin, slik som Svenske- og danskeforeningen?

Big Boy
Moderator
Moderator

Re: Forening for nordmenn

Post by Big Boy » Thu Jun 10, 2010 1:16 am

janp,

I've moved this to the Nordic section.
Season 2017/18 Plymouth Argyle

Points 68; Position 7

I BELIEVED It's still coming home. Just not quite sure when.

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Thu Jun 10, 2010 7:19 am

Hei Jan P og velkommen til HHAD.
Såvidt jeg vet så er det ennå ingen forening eller noe kjent møtested for fastboende nordmenn i Hua Hin.
De har etpar slike møtesteder i Cha Am, der de også har en forening.
Vi har et par Norske barer i Bintabaht området i Hua Hin, men de egner seg dårlig som noe møtested for fastboende.
(De er imidlertid helt ok for festglade turister og single menn).

Arcan
Member
Member

Post by Arcan » Thu Jun 10, 2010 8:17 pm

Ja, jeg er sånn noenlunde kjent med disse. Siden vi skal om ikke alt for lenge tilbringe vinteren i Hua Hin er jeg interessert i å finne ut om der er noen faste møtester etc hvor nordmenn samles.

stgrhe
Professional
Professional

Post by stgrhe » Fri Jun 11, 2010 9:00 am

Om inte svenskföreningen i Hua Hin varit så inskränkt genom att endast erbjuda medlemskap till svenskar, borde den kunna ha varit en utmärkt plattform för en skandinavisk förening. Om vi skandinaver håller ihop i en förening borde vår röst i det thailändska samhället väga tyngre.

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Fri Jun 11, 2010 10:27 am

Det kan jeg forsåvidt være delvis enig i stgrhe, men det bør samtidig nevnes at det har vært en del intern krangel og uenighet mellom medlemmene i den Svenske foreningen.
Jeg tror at det samme ville skjedd om alle Skandinaver skulle forenes under en og samme paraply fordi det er til dels uenighet mellom fastboende og feriehus eiere, og mellom de fastboende selv.
Vi er ingen homogen gruppe med ett felles mål, men en mengde "småkonger" som har ulike mål og meninger.
Det er det inntrykket jeg har og behøver nødvendigvis ikke være en riktig og korrekt påstand, men det er altså mitt inntrykk.

Jeg ser også hvor problematisk det er å bli enige om saker og ting innen vårt eget boligfelt, og svært ofte så er det avvikene i oppfatninger mellom fastboende og feriegjester som dominerer debatten.
Ett par eksempler på dette kan være at noen feriegjester ønsker mest mulig fart og fest, andre ønsker fred og ro. De fastboende ønsker også stort sett fred og ro, spesielt de som har skolebarn å ta vare på.
Noen ønsker bevoktning av bolig-området, mens andre ikke vil ha det fordi det er så "billig" å kjøpe nytt inventar eller det er for dyrt med vakthold!!
(Hos oss koster det 500 Baht pr måned).

Men jeg blir gjerne medlem i en Skandinavisk eller aller helst en internasjonal forening der formålet er å forbedre kontakten mellom fastboende utlendinger og det Thailandske lokalsamfunn inklusiv det politiske miljøet.

Amarita
Professional
Professional

Post by Amarita » Sat Jun 12, 2010 1:05 am

Det er godt å se at dette er din mening.
Uenighet er jo alltid mellom minst to parter.
Så det betyr at ingen eier sannheten.
Kompromiss må vi vel leve med alle sammen ?

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Sat Jun 12, 2010 6:36 am

Enig med deg Amarita.
Kompromisser er løsningen til uenigheten. Det kommer bare an på hvor mange kameler du må sluke for å oppnå enighet.

Bør vel også legge til at det hadde vært en utrolig kjedelig tilværelse om vi alle hadde gått rundt og vært eninge med hverandre i absolutt alt, men det hadde kanskje ført til en fredeligere verden?

Amarita
Professional
Professional

Post by Amarita » Sun Jun 13, 2010 12:59 am

Jeg har vel fått så mange erfaringer i livet
at jeg velger mine kamper med omhu.
Kamelsvelging kan enten tas medhårs
istedenfor mothårs. Det gjør en forskjell.
Ellers er det ikke konflikter som skaper
spenning for meg, men der har vi det
vel kanskje forskjellig ?
Uenigheter er jo bare krydder i hverdagen.

Arcan
Member
Member

Post by Arcan » Mon Jun 14, 2010 12:02 am

Hei igjen!

Jeg forespurte om nordmenn kunne få medlemskap i svenskforeningen, men fikk til svar at de hadde såvidt stor opppslutning at kapasiteten var "sprengt" - slik jeg oppfattet det. Nåvel, jeg er enig i at det mest interessante hadde vært en felles skandinavisk forening, kanskje kan det være målsettingen på lang sikt?

Selv om vi de senere år har vært her nede 2 - 3 ganger i året, så skjønner jeg problemstillingen til Norseman. Jeg tror det er både riktig og ikke minst viktig å erkjenne at de ulike grupper (fastboende, feriebesøkende med eget hus og ferierende leietakere) har ulike behov. I vårt bolig felt har vi lignende erfaringer med de han beskriver.

Tror dere at det kan være en ide å undersøke behovene for en felles møteplass for nordmenn? Kanskje kunne man møtes på en restaurant en gang i blant til å begynne med, og så kan man vurdere behov, interesse engasjement etc. Jeg føler at ambisjonsnivået ikke bør være for høyt i starten!

stgrhe
Professional
Professional

Post by stgrhe » Mon Jun 14, 2010 8:40 am

Jag är inte så säker att jag håller med Norsemann att det nödvändigtvis behöver bli alltför många särintressen i en skandinavisk förening. En sådan förening bör i första hand har som inriktning:

1. Att bistå medlemmarna med information och frågor som rör boende i Thailand;

2. Att tillsammans med andra större expatföreningar idka lobbying mot de Thailändska myndigheterna i frågor som är av vikt för oss som bor i Thailand; och

3. Att vara en plattform för kontaktskapanden mellan medlemmarna.

Däremot en föreningen som har som huvudsyfte att vara ett "vuxendagis" där det primära är att ordna allahanda utflykter och fester tror jag inte på.

Norseman
Moderator
Moderator

Post by Norseman » Mon Jun 14, 2010 9:25 am

Vi har tidligere diskutert dette med møteplasser for nordmenn men det førte igrunnen ikke til noe som helst.
Jeg er så absolutt enig i at det hadde svært kjekt å ha et Norsk utested som kunne fungere som både et møtested og samtidig gjerne også som et spisested.
Det er akkurat dette de har fått til i Cha Am, der de faktisk har flere Norske steder å velge mellom.
De har også direkte sendte tv overføringer fra Norge.
Når Norge spiller landskamper i fotball, samt deltar i øvrige vinter- og sommer-idretter så er det jo fantastisk moro å se dette live, men det hadde vært atskillig mere inspirerende å bare reise ned i Hua Hin istedet for å kjøre 60 km tur/retur etter kanskje også å ha helt i seg noen halvlitere.
Jeg støtter derfor alle forslag som dreier seg om et felles møtested og vil selv også være en hyppig gjest dersom dette kommer på plass, og drevet av en nordmann med de rette sosiale instinkter, akkurat som det de har fått til i vår nabo-by.
Ikke noen girlie-bar, derimot et hyggelig møtested.

Når det gjelder en felles skandinavisk forening som stgrhe nevner ovenfor så er jeg fremdeles ikke overbevist om at dette kan realiseres rent praktisk men jeg skal selvfølgelig ikke motarbeide slike planer.
Synes det personlig hadde vært bra om Finland også kunne vært en del av dette slik at det ble en nordisk forening og ikke bare Skandinaver,
men det var dette med språket da.

Skal gjerne agitere for og jeg støtter alle positive ideer og tanker rundt dette temaet, men vi trenger flere bidragsytere!!
Hva mener dere?

Arcan
Member
Member

Post by Arcan » Wed Jun 16, 2010 2:41 pm

I vår village sør for Hua Hin er der bare parabol Tv, ingen kabel. Det innebærer at vi ikke får inn Eurosport eller direktesending fra ski etc. Det har jeg oppfattet lar seg ordne i HH. Synes ennå det var en stor opplevelse for 4-5 år siden å komme fra stranden på ettermiddagen i HH, legge meg på senga ( bodde på hotell) med en kald Singha og se at Ole Einar Bjørndalen bli verdensmester i skiskyting. Tidsforskjellen er perfekt!!!!

Det hadde vært utrolig trivelig at nordmenn hadde en bar/restaurant/spisested/treffsted i Hua Hin hvor vi kunne samles engang i blant. TV titting som beskrevet kunne være en anledning. Jeg synes ikke det er en forutsetning at en nordmann driver stedet. Ville det ikke vært enklere å få det arrangnert med en lokal driver?

Dette er ikke istedet for en scandinavisk forening, men et supplement. Så det er slett ikke forå være "overaktiv diplomat", men jeg er faktisk enig med både Norseman og stgrhe. Jeg synes begge har gode poenger.

Amarita
Professional
Professional

Post by Amarita » Thu Jun 17, 2010 1:50 am

He - he spørs om så mange vil være interessert
i skiskyting på en lokal thai sjappe.
Men ellers enig - det hadde vært gøy å treffe
både fastboende og turister.

Arcan
Member
Member

Post by Arcan » Thu Jun 17, 2010 3:17 am

Ok. men er man sportsidiot - så er man det!!!. Hua Hin, Oslo eller Kuala Lumpur. Skisport av alle slag er av interesse (for en sportsidiot!). Selvsagt har du ett godt poeng. Uansett er det en god anledning/unskyldning for å treffe hyggelige nordmenn!

Post Reply